Maar Noach vond genade in de ogen des HEREN

06-06-2017 door Dr. K.D. Goverts

Maar Noach vond genade in de ogen des HERE”. {Gen.6:8}.

Het woord genade is in het Hebreeuws chen. Als je het woord Noach achterstevoren leest, krijg je ook chen. Als je de naam Noach achterstevoren leest, krijg je genade en als je de naam Noach gewoon leest, krijg je rust. Dan zie je dat al die motieven in die ene gestalte van Noach bij elkaar komen. Volgens de joodse traditie krijg je, als je de letters van het woord Noach of genade optelt, het getal 58. En 58 is het getal van het einde. En Noach is eigenlijk ook helemaal de gestalte van het einde. Het einde van al dat kwaad, het einde van al dat geweld. Maar tegelijk is hij dus de gestalte van de troost en de rust. Hierbij denk je ook aan dat woord van Jezus: ‘Komt allen tot Mij als je vermoeid en belast bent en Ik zal je rust geven’.

Noach wordt eigenlijk de nieuwe Adam. Hij is de 10e vanaf Adam en bij het getal 10 is er altijd sprake van een voltooiing. Als je het verhaal van de zondvloed gaat lezen, is het net alsof je weer een scheppingsverhaal krijgt. Je zou kunnen zeggen: het verhaal van Noach is het derde schep­pingsverhaal. In Genesis 1 staat het eerste scheppingsverhaal, in Gene­sis 2 lezen we het tweede scheppingsverhaal en in Genesis 9 horen we het derde scheppingsverhaal. Het is net alsof daar opnieuw een schep­ping komt, alsof God weer helemaal van voren af aan gaat beginnen.

Noach, de gestalte van de troost en de rust. Troost is meer dan iemand over zijn bol aaien en zeggen: het valt wel mee. Dat is geen troost; daar heb je niets aan, want het valt vaak echt niet mee. Dat zijn allemaal van die dooddoeners, waar niemand ooit iets mee is opgeschoten.

De tijd heelt alle wonden; maar dat is beslist ook geen bijbeltekst. De tijd is vaak juist het probleem. Troost betekent vooral, dat dingen een plaats krijgen, dat dingen geïnte­greerd worden, in een groter verband worden geplaatst. Misschien moet je wel zeggen: ‘omvat worden’. Als God alle dingen omsluit, valt er ook niets meer buiten Hem. Hij omvat je hele bestaan, Hij omspant je hele leven. Hij omspant al je hoogten en je diepten. Het volk Israël heeft zijn ballingschappen gekend. Er kan ook zoveel ge­beu­ren dat niet gebeuren moet. En blijkbaar is het niet zo dat God dat al­lemaal keurig wegneemt of weghoudt. Het is ook niet zo dat God dat doet en het is ook niet zo dat Hij dat toelaat. Ik denk dat je wel kunt zeg­gen: er kunnen soms dingen gebeuren waarvan je zegt: daar kun je geen touw aan vastknopen, dat is onbestaanbaar en dat past in geen enkele the­­­­orie. Je kunt allemaal prachtige theorieën opstellen in de zin van: dit of dat zal een kind van God niet overkomen, terwijl het in de praktijk toch gebeurt. Dan kan het zijn, dat je hele gedachtewereld onderste­bo­ven gaat.

 

Laat een commentaar achter

Zoeken

Column

Machteloze opofferende liefde

Het is Goede Vrijdag, Jezus sterft aan een kruis. Maar waarom? Verhalenverteller en missionair Matthijs Vlaardingerbroek wist precies hoe het zat, totdat een Schotse vreemdeling hem aansprak in een museum. Het is een winterse dag in Glasgow, de stad waar mijn dochter studeert, als ik eindelijk de kans krijgt om het wereldberoemde schilderij “De Christus […]

406155 bezoekers sinds 07-06-2010