Je naam komt vanuit de hemel
Door dr. K.D Goverts
Je krijgt een naam, een identiteit. Een naam is in het Hebreeuws sjem. Dit heeft ook te maken met sjamajim, wat hemel(en) betekent. Een naam komt dus uit de hemel. Je wortels zijn ook in de hemel. Dat zeggen de rabbijnen ook: een mens is een boom met zijn wortels in de hemel, dan draag je vrucht op aarde. We zijn dus allemaal onderste-boven-bomen. Daarom staat er ook in Handelingen 17 van de eerste gemeente, dat ze de wereld ondersteboven zetten. In de hemel heb je dus ook een naam. Dat is wat Jezus ook zegt: “Maar verheugt u, dat uw namen staan opgetekend in de hemelen” {Luc.10:20}. En vanuit die naam die je hebt in de hemelen, kun je ook in die hemelen gaan functioneren. Jezus vraagt dus aan die man in dat doodsgebied: Hoe is uw naam. Dat betekent niet: ‘hoe heet je’. Dat vraag je in het Hebreeuws trouwens anders. Hier is bedoeld: Wat is je wezen, wat is je karakter, wat voor identiteit heb je. Dat is niet de vraag naar een aantal letters, maar dat is een vraag naar de binnenkant.
Wat is uw naam. En dan zegt die mens daar in Gardara: “En hij zeide tot Hem: Mijn naam is legioen, want wij zijn talrijk” {Marc.5:10}.
Karel Eijkman heeft heel wat verhalen naverteld voor kinderen. En dit verhaal geeft hij op een heel bijzondere manier weer. Dan zegt hij het zo: “Jezus vraagt aan deze man: Hoe is je naam en de man antwoordde: alles, van alles, van alles en nog wat, alles en niks”. En dan begrijp je meteen: daar ligt het probleem. Hij heeft geen identiteit, althans, hij weet het niet. Hij heeft geen eenheid vanbinnen. Wie ben je? Ja, ik ben van alles. Daar ligt de diepste pijn van dit bestaan; hij is er eigenlijk niet. Hij is helemaal weggestopt en weggedrukt. En dan gaat Jezus deze mens bevrijden. En dan staat er aan het eind van dit verhaal: “En zagen de bezetene zitten, gekleed en goed bij zijn verstand” {Marc.5:15}.
De man was dus weer gekleed, hij had weer een mantel aan, symbool van waardigheid. Hij was weer gerehabiliteerd, hij had zijn identiteit terug. Ook bij de ‘Verloren Zoon’ zien we, dat hij weer een kleed krijgt. En dan zegt Karel Eijkman er nog een regel bij. Hij zegt: Dan vraagt Jezus opnieuw aan die man: Hoe is je naam? Weet je het nu wel? En dan antwoordt deze man: “Mijn naam is Adam”. Dat staat er wel niet, maar dat is even een kleine toepassing van het verhaal. Dat is mooi gevonden. Eigenlijk kun je het verhaal niet beter weergeven en begrijpen dan zó. Eerst was zijn naam Alles en dan is zijn naam Adam. Dan is hij weer Mens. Jezus heeft hem bij de hand genomen en hem uit het dodenrijk gebracht, uit het gebied van de Genesis, het gebied van beresjit, van in den beginne, toen het nog woest en ledig was. Hij is weer Mens geworden.
Comments (0)